top of page

Kak aan mijn nagellak - 2


De hele week zit ik in mijn hoofd. Verslagen maken, interviewen, bijeenkomsten organiseren. Maar deze ochtend niet. Vandaag ben ik kapper, boerin en stylist tegelijk en werk ik met mijn handen. Dat laatste beroep heeft trouwens niets met mijn eigen outfit te maken, al moet ik bekennen dat ik mijn grijze overall en blauwe laarzen zeer stylish verantwoord vind.

Deze combinatie van beroepen heeft te maken met koeien scheren. Koeien scheren? Doen boeren dat? En in de winter? Waarom niet in de zomer?

Wist je dat koeien, net als honden, wel zweten, maar dat het zweet niet uit hun vacht weg kan? Ik wist het niet. Nu de koeien in de winter weer van buiten naar binnen gaan, de stal in, is de kans ook groter dat ze gaan zweten. Want op stal is het nu warmer dan buiten. Om ervoor te zorgen dat hun vacht schoon blijft, de uier haarvrij is en parasieten geen kans hebben om zich in de vacht te nestelen, worden de koeien dus geschoren. Zo gaan ze kortgeschoren de winter in en groeit de vacht langzaamaan weer aan.

Het scheren van de koe was nieuw voor mij. Het voelde bijna net zo ontspannen als surfen (hier schreef ik eerder al een blogje over). Je ziet direct resultaat en de koeien zijn zichtbaar ontspannen. Gewoon de tijd nemen om te scheren. Even met je hand over dat mooie, krachtige lijf heen. En na de scheerbeurt gaan de dames weer knap, strak en hip de stal in.

Een betere manier om je weekend te beginnen, bestaat bijna niet!

bottom of page