top of page

Douchen op de camping


Wat een avontuur. Voor het eerst kamperen met mijn jongens. Tien dagen in een tent op Terschelling. Het was een feest. Een avontuur. En beregezellig.

Niet alleen het buiten- en het samenzijn. Ook de gesprekjes die je opvangt uit andere tenten. Of de single moeder die plots wel heel vaak in de voortent van een andere single vader zit. Zelfs het gesnurk van de buurman had in zekere zin iets charmants.

Maar het hardst heb ik moeten lachen om de doucherituelen op de camping. Waar de een dagelijks gebruik maakt van de 4.5 minuut warm water, ’s ochtends en ’s avonds, doen anderen het zo min mogelijk. Die doen een Franse douche: beetje deo erop en gaan!

Na een dagje strand was ik wel toe aan een warme douche inclusief haarwasbeurt. En toen ik mijzelf stond in te zepen (nadat ik 10 minuten moest wachten tot er een douche vrij was uiteraard), hoorde ik naast mij een moeder met haar dochter binnenstappen.

De moeder begon al wat kribbig, zuchtend en steunend te praten tegen haar dochter. ‘Ja, even opschieten nu! Kleed je maar snel uit, mama staat hier anders ook haar tijd te verdoen. Ja, ook je vlechten moet je uit doen, want je moet je haar wassen.’

En terwijl ik onder een warme straal stond, had zij net de slechte douche te pakken. Je kent ze wel. De douches met een slappe straal, of de douches waar telkens een klein heet straaltje naar beneden drupt, precies op je rug. Die douche dus. Die hadden zij.

Het gesprek, of eigenlijk de mama-monoloog, ging verder: ‘Nou, schiet even op. Ik ben er nu wel klaar mee. Nee, de douche is niet heet! Gewoon eronder gaan staan. Wat is dit voor een douche?! Dit kan echt niet! Ja wacht, oké.. de douche is inderdaad een beetje heet. Draai maar aan de koude kraan. Dit schiet toch niet op zo!’

In stilte moest ik lachen. Maar ik leefde ook mee. Met de moeder. Die waarschijnlijk een lange dag had met haar kinderen. En die misschien nu wel snakte naar een lekker koud wijntje. En waarschijnlijk bij thuiskomst, net als ik zou zeggen: ‘wat hebben we een heerlijke vakantie gehad daar op die camping op Terschelling! De douche was niet optimaal, maar kamperen is een feestje!’

bottom of page