top of page

Zacht en Hart werken


Ellen de Lange-Ros inspireert mij dagelijks om zachter te werken met meer resultaat. Ze laat het verschil zien tussen hard en hart werken. Ik trap namelijk nog regelmatig in de valkuil van hard werken, verkeerd prioriteren en doorrennen als een kip zonder kop en een lijf vol stress.

Kikker

Ik geloof in singletasking. In 1 ding tegelijk. In leven in het moment. In genieten van het kleine. Maar ik ben ook: overenthousiast, ambitieus, hyper-alles (-gevoelig, -actief, -nerveus). Het toffe is dat dat mij ver heeft gebracht en nog steeds brengt. Het minder fijne is dat het mij uitput. Soms langzaam, als een kikker in steeds warmer wordend water. Soms vrij abrupt, als een bestuurbare auto met een slechte accu. Zolang ik maar in beweging blijf. Want door te bewegen blijf je jong en flexibel. En, kom je vooruit. Het maakt niet uit hoe snel of langzaam. En of het grote stappen of kleine pasjes zijn.

Niets doen

Zacht werken werkt. Die overtuiging deel ik volledig met Ellen. En dus heb ik vorige week, met een beetje hulp van een lieve collega, besloten om niets te doen. En juist dan begint mijn systeem te werken. Ik ben niet verkrampt. Niet moe. Niet chagrijnig. Ik kijk. Ik voel. Ik luister. Het is een bevestiging van wat ik allang wist: door niets te doen, gebeurt er veel. Ben je boos? Doe niets en je wordt vanzelf weer rustig. Ben je bang? Doe niets en je angst maakt plaats voor opluchting. Ben je gestrest? Doe niets en de ontspanning slaat toe.

Niets doen geeft ruimte. Zacht werken omvat natuurlijk veel meer dan alleen maar niets doen. Dat besef ik mij heel goed. Ondanks dat ga ik er vandaag nog even lekker mee door. Met nietsdoen.

bottom of page