top of page

Doe iets geks en doe het dan nog een keer


Grieks eiland

Doe eens iets nieuws, iets geks. Of doe iets gewoon nog een keer. Die gedachte bekroop mij vannacht. Toen ik, op een kleine camping, zo'n twintig minuten rijden vanaf mijn huis, in een tentje lag. Het was droog, maar de wind liet flink van zich horen. Mijn moeder lag naast me. 'Met je ogen dicht en een beetje fantasie waan je je in een tentje op een Grieks eiland mam' zei ik haar. Ze beaamde het. Mijn gevoel voor klein geluk heb ik duidelijk niet van een vreemde.

Zachtgekookt ei

Als kind heb ik nooit gekampeerd. Het kwam er gewoon niet van. De vakanties in huisjes in Europa waren ook fijn en bijzonder. Pas later, met vriendinnen ontdekte ik het kamperen. Of eerder eigenlijk, tijdens het brugklaskamp. Bijna al mijn kampeeravonturen eindigden met natte slaapzakken en dito sokken, maar met weer een mooie herinnering in mijn rugzak terug naar huis. Het brugklaskamp waar we twee tenten met de ingangen naar elkaar toe plaatsen. Een jongens- en een meisjestent. Of de keer met mijn vriendin in België. Waar het zo gruwelijk hard regende dat we zijn uitgenodigd (gesmeekt bijna) om bij de overbuurvrouw in haar caravan op de bank te slapen. Als ontbijt kregen we het meest zacht gekookte ei dat ik ooit heb gegeten.

Nachtwandeling

En gisteravond hoorde ik mijn eigen kinderen met hun vriendjes en vriendinnetje in de tent direct tegenover die van mijn moeder en mij. Giechelend en kletsend. Kaartspellen spelen en om 12 uur 's nachts stiekem de tent uit glippen voor een kleine nachtwandeling over de camping. Een voor hen hopelijk onvergetelijke ervaring om later, net als ik nu, met warmte aan terug te denken. Het is mijn laatste vakantiedag. Maandag weer aan het werk. En ik ben ontzettend blij dat ik op die laatste dag nog iets geks gedaan heb wat ik al jaren niet had gedaan. Ik kan het iedereen aanraden. Eens terug te denken aan vroeger. Om het nog eens te doen. Of om iets te doen wat je eigenlijk niet durft.

Vrouw zoekt berg om tegenop te zien

Ik las er enige tijd geleden een boek over: vrouw zoekt berg om tegenop te zien. Alleen vanwege de titel en de kaft een aanrader. Maar het heeft mij ook gestimuleerd om vaker dingen te doen die je eigenlijk niet durft (blogs schrijven en ook nog eens delen binnen je sociale netwerk bijvoorbeeld). Dus boek die camping, ga alleen een week naar Spanje of neem een doordeweekse dag vrij. Doe iets geks en doe het dan gewoon nog een keer.

bottom of page