top of page

Halfvol of halfleeg?


Vanmorgen zat ik op de fiets. En ik zag zoveel toffe dingen! Ik noem er een paar:

  • Een vrouw van dik in de 70 met een smashing mooie outfit, van schoenen tot oorbellen

  • Prachtige veldbloemen langs de spoorlijn

  • Steeds groter wordende eendjes in het water

  • Stoplichten die telkens op groen springen als je aan komt fietsen

Of, niet onderweg, maar gewoon thuis en ook heel fijn:

  • Je man die zegt: wat ben je toch mooi!

En dus bedacht ik.. wat gebeuren er toch leuke dingen vandaag. Met direct daarna de gedachte: nee, dit heeft eigenlijk niets te maken met het feit dat het vandaag een mooie dag is. Vandaag is niet anders dan gisteren of morgen (behalve dan dat de zon zo lekker schijnt). Het heeft alles te maken met hoe je naar het leven kijkt. Of je glas halfvol of halfleeg is. Wat wíl je zien?

Gisteren las ik dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/04/lief-dagboek-vandaag-was-ik-op-tijd-11612894-a1565534.

En na het lezen van het artikel besefte ik mij: het gaat erom hoe je de dingen ziet die je tegenkomt. Wat zie jij als successen? Hoe groot of klein wil je het zelf maken? En dus kocht ik een notitieboek bij de HEMA, alleen al iets om blij van te worden. En iedere avond schrijf ik, gedurende 10 minuten, op wat mijn successen van de dag waren. Denk:

  • Gezond gekookt op zaterdagavond

  • Niet extreem boos geworden op brutale zoon

  • Op tijd gaan slapen

  • 2 romantische komedies achter elkaar gekeken

  • Een boek gelezen met mijn jongste

Ik raad je aan om het ook te proberen. Want weet je, je hebt niets te verliezen. Behalve 10 minuten van je tijd en € 3,50 bij de HEMA. En als het dan echt niks voor je is, kun je je boekje altijd nog weggeven, dat geeft sowieso een goed gevoel.

Als afsluiter nog even deze, van mijn collega:

Het leven is een feest, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen. Ik zou zeggen: enjoy!

bottom of page